'Oorlog is nog lang geen uitgemaakte zaak'

De twee kwesties waarvan nu al vast staat dat ze het komende jaar politiek zullen beheersen zijn Irak en Europa.

- Een oorlog tegen Irak moet voor maart worden begonnen. Daarna zijn de weersomstandigheden in het tweestromenland te ongunstig voor conventionele oorlogvoering te land. De voorbereidingen voor deze oorlog zijn in volle gang, maar toch is het nog lang geen uitgemaakte zaak of deze uitbreekt. Als dat wel gebeurt, zijn er twee mogelijkheden. De VS - gesteund door een aantal andere staten zoals het Verenigd Koninkrijk - vallen aan op basis van een resolutie van de Veiligheidsraad, die op grond van de wapeninspecties heeft vastgesteld dat Irak zich niet houdt aan eerdere resoluties. De tweede mogelijkheid is dat de VS aanvalt zonder een duidelijk mandaat van de VN.

- In beide gevallen zal er sprake zijn van grote politieke en economische gevolgen. De kosten van de oorlog en de stijging van de olieprijzen zullen een ontwrichtende werking op de wereldeconomie uitoefenen. In het tweede geval is daarnaast sprake van de destructie van de VN, vergelijkbaar met de wijze waarop de Italiaanse aanval op Ethiopie in de jaren dertig de doodsklok voor de Volkenbond luidde.

- De Europese Unie staat dit jaar voor de belangrijkste beslissing in de geschiedenis van de Europese integratie. Degenen die er in 1950 mee begonnen, wilden niet weten waar het zou moeten eindigen. Zo kwam een ontwikkeling op gang waarbij besluiten tot verdere integratie tot stand kwamen, zonder dat men zich over een uiteindelijke vorm van dit Europa wilde uitspreken. De voorgenomen uitbreiding met nog eens tien leden maakt het echter onmogelijk op deze weg door te gaan, want die loopt, zonder een grondige institutionele hervorming, dood. In 2003 zal komen vast te staan of de Europese Unie een veredelde vrijhandelszone wordt of een politieke confederatie.

27-12-2002